Η Παγκόσμια Ημέρα του Έθνους των Ρομά γιορτάζεται κάθε χρόνο στις 8 Απριλίου εις ανάμνηση του Πρώτου Παγκόσμιου Συνεδρίου τους, που έγινε στο Λονδίνο στις 8 Απριλίου 1971 και έθεσε τις βάσεις για τη διεκδίκηση των δικαιωμάτων τους από τη διεθνή κοινότητα.
Οι Ρομά είναι μια φυλή που προέρχεται από τη Β. Ινδία και μετακινήθηκε στη Μέση Ανατολή και στην Ευρώπη από το 500μ.Χ. εώς 1000μ.Χ. περίπου. Ρομά κατοικούν σε διάφορες χώρες της Ασίας, της Ευρώπης και της Αμερικής. Δεν υπάρχουν στοιχεία για τον ακριβή αριθμό του πληθυσμού τους ανά τον κόσμο. Εκτιμάται ότι είναι περίπου 15.000.000 άτομα.
Η γλώσσα τους, η ρομανί ή ρομανές φέρει στοιχεία από τα ινδικά ωστόσο με τα χρόνια έχει αποκτήσει προσμίξεις από διάφορες άλλες γλώσσες και έχουν δημιουργηθεί τοπικές διάλεκτοι ανάλογα με τη χώρα διαμονής κάθε ομάδας Ρομά.
Οι Ρομά διαχρονικά είναι θύματα ρατσισμού με κορύφωση τον εγκλεισμό τους στα ναζιστικά στρατόπεδα συγκέντρωσης.
Στην Ελλάδα εντοπίζονται 354 περιοχές διαβίωσης Ροµά µε συνολικό πληθυσμό περίπου 104.000 άτομα.
Ο τοπικός πληθυσμός Ρομά των Φαρσάλων ανέρχεται περίπου στα 1.000 άτομα οι οποίοι είναι είτε εγκατεστημένοι, είτε μετακινούμενοι. Κατοικούν στην ίδια ευρύτερη περιοχή από το 1940 περίπου και ζουν την καθημερινότητα της πόλης όπως όλοι οι κάτοικοι.
Οι νέοι Ρομά κάνουν προσπάθειες να διαφοροποιηθούν από τον τρόπο ζωής των γονιών τους. Αρκετά παιδιά φοιτούν κανονικά και ολοκληρώνουν το δημοτικό, συνεχίζουν στο γυμνάσιο και κάποια από αυτά παρακολουθούν μαθήματα στο Επαγγελματικό Λύκειο Φαρσάλων.
Το Παράρτημα Ρομά Κέντρου Κοινότητας Δήμου Φαρσάλων (Συνεχιζόμενη Δομή) στηρίζει την ένταξη των μαθητών Ρομά σε όλες τις εκπαιδευτικές βαθμίδες με στόχο να δημιουργηθεί ένας πυρήνας που θα λειτουργήσει ως πρότυπο για τη νέα γενιά ώστε να σπάσουν τα αρνητικά στερεότυπα για τη συγκεκριμένη πληθυσμιακή ομάδα.
Τα στελέχη του Παραρτήματος Ρομά συνομίλησαν με τέσσερις από τις μαθήτριες του οικισμού, που φοιτούν στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση.
Η Χ.Κ. ανέφερε ότι από μικρή της άρεσε το σχολείο, της άρεσε να μαθαίνει καινούρια πράγματα. Ο πατέρας τη βοηθούσε όσο μπορούσε με τα μαθήματα του δημοτικού. Όταν τελείωσε το δημοτικό η μητέρα της είπε ότι δεν χρειάζεται να συνεχίσει αλλά η ίδια επέμενε και παρακολούθησε και τα μαθήματα του γυμνασίου. Όταν η Παιδαγωγός Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης του Παραρτήματος Ρομά ενημέρωσε τον πατέρα της και την ίδια για τις επιλογές που προσφέρει το ΕΠΑ.Λ Φαρσάλων, η ίδια το είχε ως δεδομένο ότι θα πήγαινε γιατί θέλει «ό,τι αρχίζει να το τελειώνει». Οι γονείς της είναι υποστηρικτικοί και δεν παρασύρονται από εκείνους που πιστεύουν πως κορίτσια στην ηλικία της θα πρέπει να παντρευτούν. Θα αποφοιτήσει από το ΕΠΑ.Λ και συγκεκριμένα τον Τομέα Οικονομίας. Είναι αισιόδοξη για το μέλλον και σκέφτεται πως θα βρει δουλειά στον ιδιωτικό ή το δημόσιο τομέα, για να μπορεί να είναι οικονομικά ανεξάρτητη και να προσφέρει στην οικογένειά της.
Η Τ.Κ. είναι η μικρότερη αδερφή της Χ.Κ. Σύμφωνα με τα λεγόμενά της για εκείνη ο δρόμος ήταν ήδη ανοιχτός καθώς ακολούθησε τα βήματα της αδερφής της. Για τους γονείς της και για την ίδια, κατά κάποιο τρόπο ήταν δεδομένο ότι θα τελειώσει το δημοτικό και ακολούθησε την πορεία της αδερφής της στο γυμνάσιο και στο ΕΠΑ.Λ στον Τομέα Οικονομίας. Σχετικά με την επαγγελματική της αποκατάσταση σκέφτεται να ασχοληθεί τόσο με τον τομέα που επέλεξε όσο και με την κομμωτική που της αρέσει και έχει ιδιαίτερη κλίση .
Η Α.Γ. είναι η φίλη τους. Στις πρώτες τάξεις του δημοτικού δεν φοιτούσε κανονικά καθώς μαζί με τους γονείς της ταξίδευαν για δουλειά για μεγάλα χρονικά διαστήματα. Στη συνέχεια όμως ολοκλήρωσε κανονικά το δημοτικό σχολείο. Ο πατέρας της τη βοηθούσε όταν δυσκολεύονταν. Της άρεσε το δημοτικό και για το λόγο αυτό συνέχισε και στο γυμνάσιο αντίθετα με τις περισσότερες συνομήλικές της. Από τη στιγμή που ολοκλήρωσε την υποχρεωτική εκπαίδευση η μητέρα της δεν ήθελε να συνεχίσει στο ΕΠΑ.Λ. Και η ίδια προβληματίστηκε. Ο πατέρας της ήταν υποστηρικτικός. Οπότε με την ενθάρρυνση των φίλων της, ακολούθησε το παράδειγμά τους. Θα επιλέξει τον τομέα της Γεωπονίας. Θέλει να γίνει διαιτολόγος ή αισθητικός ή να κάνει σεμινάρια για την αισθητική των νυχιών με την οποία ασχολείται τώρα με τις φίλες της. Μετά θα ψάξει για δουλειά. Θέλει πρώτα να έχει δικό της εισόδημα και έπειτα να κάνει οικογένεια.
Η Γ.Γ. είναι η μικρότερη της παρέας και αδερφή της Α.Γ. Είναι ακόμη μαθήτρια γυμνασίου. Δυσκολεύεται με τα μαθήματα, αλλά προσπαθεί έχοντας και τη βοήθεια του αδερφού της. Το παράδειγμα των τριών μεγαλύτερων φίλων της, την ωθεί να συνεχίσει το σχολείο.
Στη συνέχεια ο πατέρας της Α.Γ. και της Γ.Γ. επιβεβαίωσε τα λεγόμενα των παιδιών και πρόσθεσε τη δική του πλευρά. Όταν τα παιδιά του ήταν μικρά ταξίδευε και δούλευε ως πλανόδιος πωλητής γιατί έπρεπε να ζήσει την οικογένειά του. Αργότερα αναγνώρισε τη σημασία του μόνιμου τόπου κατοικίας και της σταθερής εργασίας, στο δέσιμο της οικογένειας και στην εκπαίδευση των παιδιών. Από τότε στηρίζει τα παιδιά του γιατί καταλαβαίνει ότι η εκπαίδευση συμβάλει σημαντικά στη διαμόρφωση της προσωπικότητάς τους και είναι απαραίτητη για την επαγγελματική τους αποκατάσταση.
Στόχος του Παραρτήματος Ρομά Κέντρου Κοινότητας Δήμου Φαρσάλων (Συνεχιζόμενη Δομή) είναι η υποστήριξη της κοινωνικής ένταξης του τοπικού πληθυσμού των Ρομά. Κάθε βήμα που γίνεται προς αυτή την κατεύθυνση έχει θετική επίδραση τόσο στον πληθυσμό Ρομά όσο και στο ευρύτερο κοινωνικό σύνολο.
Το Κέντρο Κοινότητας του Δήμου Φαρσάλων Υλοποιείται από τον Δήμο Φαρσάλων στα πλαίσια της Πράξης «Κέντρο Κοινότητας Δήμου Φαρσάλων(Συνεχιζόμενη Δομή)». Το πρόγραμμα εντάσσεται στο Περιφερειακό Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Θεσσαλίας 2021-2027 και συγχρηματοδοτείται από το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο (ΕΚΤ).
ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ:
-Ισόγειο Δημαρχιακού Καταστήματος, Πλατεία Δημαρχείου Τ.Κ 40300 ,Φάρσαλα
Τηλ 2491350167-168,e-mail.:k.koinotitas@dimosfarsalon.gr
-Παράρτημα Ρομά: Οικισμός Λυόμενων Κατοικιών Ρομά, 3η Πτέρυγα Εργατικών Κατοικιών
Τηλ.2491025805, 2491305022 e-mail:kkoinothtas_roma@dimosfarsalon.gr